• Ervaring in schoenen sinds 1902
  • Voor 16.00 besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf € 50,-
  • Klantwaardering 9.4 op Kiyoh
Sluiten
menu

Ondernemen! MKB Nederland maart 2012

11-03-2012
Ondernemen! MKB Nederand - interview met Maarten van den Berg klaar voor internet. Internetaanbieders zitten schoenverkopers op de hielen. Maarten van den Berg in Noordwijk aan zee zag de ontwikkeling aankomen en opende een webwinkel ......

Ondernemen! MKB Nederland maart 2012

11 MAART 2012

Ondernemen! MKB Nederand - interview met Maarten van den Berg klaar voor internet.
Internetaanbieders zitten schoenverkopers op de hielen. Maarten van den Berg in Noordwijk aan Zee zag de ontwikkeling aankomen en opende een webwinkel ......

 

Maarten van en Berg MKB NederlandMaarten van en Berg MKB Nederland

Maarten van en Berg MKB NederlandMaarten van en Berg MKB Nederland

 

Internetaanbieders zitten schoenverkopers op de hielen en stellen traditionele winkeliers voor een grote uitdaging. Het afgelopen jaar is de verkoop van schoenen via internet fors gegroeid. Maarten van den Berg zag die ontwikkeling al aankomen en opende een webwinkel die al goed was voor een aanzienlijk deel van de winkelomzet.

Het is tien uur en de winkel is net een half uur open Het is nog stil; het winkelend publiek komt meestal iets later. Het is wat rommelig in de winkel: uitverkoop. Binnen bewondert directeur Maarten van den Berg de eerste schoenen uit de nieuwe zomercollectie die net zijn binnengekomen. ‘Mooi  hè?’, toont hij vol passie voor schoenen. Een exclusieve zwarte pump van het merk United Nude. ‘We hebben weer een mooie collectie ingekocht.’
 

In het kantoor boven de winkel is in een hoek een kleine fotostudio ingericht. Op de gang staat een tiental dozen met schoenen te wachten tot ze gefotografeerd worden voor de webshop www.aadvandenberg.nl. De webshop is de afgelopen jaren een steeds belangrijker verkoopkanaal geworden, inmiddels goed voor een aanzienlijk deel van de winkelomzet.
 

Aad van den Berg Modeschoenen op internet
 

De schoenenzaak was al vroeg actief op internet, vertelt de directeur. ‘Onze eerste site lieten we rond het jaar 2000 bouwen. Dat was vooral een etalage op internet, als verlengstuk van de winkel. Maar als je toch de schoenen fotografeert en op de site zet, dachten wij, waarom proberen wij ze dan ook niet langs die weg te verkopen?’ Dat ging in die tijd tamelijk omslachtig. Klanten moesten bellen om de schoenen te bestellen en vooraf betalen. Als de betaling binnen was, werd de bestelling klaargemaakt en verzonden. Erg hard liep de online schoenverkoop dan ook niet. Maar Maarten van den Berg zag wel de mogelijkheden van het nieuwe verkoopkanaal, zeker toen er betere en snellere betalings- en verzendmogelijkheden kwamen. De site werd verschillende malen herbouwd en met de laatste verbouwing in 2009 werd de webshop een volwassen onderdeel.

 

Voor 16.00 uur besteld de volgende dag in huis
 

Aad van den Berg Modeschoenen heeft drie vestigingen: twee in de Noordwijkse Hoofdstraat en één in de Herenstraat in Rijswijk. De bestellingen via de webshop komen binnen in de hoofdvestiging in Noordwijk. De medewerkers pakken de bestelling op. Zij controleren of de betaling in orde is en automatisch krijgt de  klant een bevestigingsmail. Daarna wordt er nagegaan bij welke winkel de gevraagde schoenen in het magazijn staan. Staan de artikelen in Rijswijk, dan gaat er een mail naar die vestiging en handelen zij de bestelling daar verder af. De schoenen worden verpakt, er gaat een pakbon en een factuur bij, en het pakketje kan met PostNL mee. De klant krijgt een mailtje dat zijn schoenen zijn overgedragen aan de postbode en met een track&tracecode zodat de klant kan volgen waar het pakketje is. ‘Inmiddels hebben we de procedure zo voor elkaar, dat we bestellingen die voor 16 uur binnenkomen de volgende dag afleveren.’

 

schoenen via internet

‘Toen we met de webshop begonnen, waren wij tamelijk sceptisch’, bekent Maarten van den Berg. ‘Schoenen moet je toch passen? We dachten dat het vooral zou werken voor mensen die hun schoenen vervangen door eenzelfde paar, met een bekende pasvorm. Maar het tegendeel bleek het geval. Klanten kiezen juist voor aparte schoenen, zij willen nieuwe dingen.’ Om de keuze te vergemakkelijken en teleurstellingen te voorkomen, geeft de webwinkel veel informatie over de schoenen en de maten. Gemiddeld komt niet meer dan 4 tot 6 procent van de verzendingen retour. ‘Vooral laarzen zijn soms lastig, want dan heb je te maken met lengte, wreef en kuitwijdte. Dat moet allemaal kloppen wil de laars goed zitten.’

 

Maarten van den Berg had al een redelijke internetclientèle opgebouwd toen grote aanbieders als Zalando zich op de markt meldden. ‘We ondervinden weinig hinder van nieuwe partijen. Natuurlijk halen zij wel behoorlijk wat omzet naar zich toe, maar tegelijk dragen zij er ook aan bij dat consumenten het steeds gewoner vinden om schoenen te kopen via het internet. En daarmee groeit onze markt ook. Vorige week hadden wij onder meer bestellingen uit Duitsland, Denemarken, Spanje, België en zelfs Albanië. Wel even controleren of de betaling in orde is.’

 

Vier generaties Van den Berg sinds 1902

Aad van den Berg Modeschoenen bestaat dit jaar 110 jaar. Maarten van de Berg is de vierde generatie. In 1902 opende zijn overgrootvader Arie van den Berg een schoenmakerij met beperkte verkoop van schoenen in Noordwijk aan Zee. Dertig jaar later in 1932 begon diens zoon Martien een winkel en verkoop/reparatiebedrijf in Noordwijk Binnen. De broers Aad en Kees waren de derde generatie, Aad in de verkoop, Kees in de reparatie. Aad is de naamgever van het huidige bedrijf. Maarten van den Berg kwam in 1985 als 23-jarige bij zijn vader in het bedrijf, nadat hij een aantal jaren ervaring had opgedaan bij diverse andere schoenenwinkels. In 1995 nam hij het bedrijf over. Dat bestond toen uit een winkel in Noordwijk aan Zee en een winkel in Noordwijk Binnen. In 2002 verhuisde de winkel uit Noordwijk Binnen naar Noordwijk aan Zee. Beide winkels staan in dezelfde winkelstraat. Tegelijk bracht Maarten van den Berg een scheiding aan in het assortiment: in de ene winkel, Top Style, exclusieve schoenen, in de andere, Shoe Fashion, meer casual en trendy schoenen.

 

De winkels 7 dagen per week open

Een voordeel van de winkels in Noordwijk aan Zee is dat zij zeven dagen per week open mogen zijn, en dat zijn zij ook. Daarnaast trekt de badplaats met zijn strand, horeca en conferentiehotels veel klanten van buiten het dorp. Een dagje boulevard, strand, terras en schoenen kopen, zo ziet Maarten van den Berg het graag. ‘Op zondag hebben wij een ander publiek. Dan verkopen we veel herenschoenen. De mannen gaan mee funshoppen, geen boodschappenbriefjes – dan is het heerlijk ontspannen schoenen verkopen.’

 

De derde winkel in Rijswijk

Twee jaar geleden nam Maarten van den Berg de schoenenwinkel Brokx in Rijswijk over. ‘Een collega ging met pensioen en er was veel overlap in de collectie. Het leverde een mooie synergie op met onze vestigingen in Noordwijk. We hebben de winkel verbouwd en het assortiment uitgebreid en verjongd, en de winkel draait nu goed.’ ‘In deze tijden zijn we wel voorzichtig. Ik hoef niet tegen elke prijs meer winkels te hebben. Maar ik houd mijn ogen en oren open.’

 

Klant volgen

Behalve met de webshop www.aadvandenberg.nl is Maarten van den Berg ook via sociale media actief op internet. ‘De consument is actief op alle kanalen, dan moet je als detaillist volgen. Vroeger had je genoeg aan een advertentie in de krant, maar daar red je het niet meer mee. Met Twitter kun je je klanten heel snel bereiken.’ Het aantal volgers op Twitter kan nog wel wat groeien,  maar Maarten van den Berg krijgt regelmatig in de winkel en via andere kanalen reacties op zijn berichtjes. ‘Ik was laatst bij de inkoop van Sendra boots western laarzen. Die hebben een saloon als showroom. Ik zette een fotootje op Twitter en kreeg vrijwel direct een reactie van een klant: die laarzen vind ik mooi, kun je die regelen voor mijn vriendin. Een week later had ik ze in huis.’ Uiteraard heeft Maarten van den Berg ook pagina’s op Facebook en LinkedIn. ‘LinkedIn is dan wel vooral zakelijk, maar ik heb ook al eens een paar Noble Blue schoenen op die manier verkocht. Dat is de toplijn van Van Bommel.’ Verder is de ondernemer bezig met Foursquare en Google+, een sociale netwerksite waarmee gebruikers hun vrienden kunnen laten weten waar zij zitten en wat zij ervan vinden. ‘Wij bekijken hoe wij daar het slimst op in kunnen spelen.’

 

Aad van den Berg Modeschoenen op SBS6

Aad van den Berg Modeschoenen heeft ook een eigen kanaal op YouTube. Daar is onder meer een reportage te zien die SBS6 in de zomer van 2011 maakte in de winkel voor een special over Noordwijk aan Zee in het programma Summer Trends. ‘Zo’n filmpje geeft een mooi beeld van onze winkels en wij konden het zo doorplaatsen. Dat zijn kansen die je niet moet laten liggen.’ 

 

Samenwerking in de keten

Behalve door zelf actief te zijn op internet, probeert Maarten van den Berg de positie van zijn winkels ook te versterken door samenwerking met collega’s. Met vier andere ondernemers verspreid over het land zit hij in het samenwerkingsverband Shoes United. ‘Wij kopen samen in en wisselen ervaringen uit. Verder maken wij ons sterk om de samenwerking in de totale kolom te verbeteren. Als leveranciers en detaillisten beter samenwerken en informatie uitwisselen, kunnen wij flexibeler inspelen op de veranderende markt. Nu zitten wij nog te veel naar elkaar te kijken en gebeurt er te weinig.’

In de winkel zijn ondertussen enkele klanten binnengekomen, op zoek naar de koopjes. De uitverkoop is het ultieme oordeel over de inkoop een jaar eerder. ‘Het is nu januari, en deze maand moet ik al op pad voor de wintercollectie van volgend jaar’, vertelt Maarten van den Berg. ‘Na al die jaren weet ik wel ongeveer wat mijn klanten willen, maar soms zit je er toch naast. De Ben Saunders schoenen van Rehab Footwear waren een hit afgelopen jaar, met dank aan The Voice of Holland.’

 

Passie voor schoenen

Sommige andere modellen deden het minder goed, en die moeten ruimte maken voor de nieuwe zomercollectie. ‘Vroeger was de schoenmode veel minder dynamisch en hoefde je minder uit te verkopen. Tegenwoordig verandert het ieder seizoen. Uitverkoop knaagt aan je marge, maar het hoort erbij.’ Uit de nieuwe collectie pakt hij een blauw suède Santoni herenschoen, Italiaanse topklasse à 520 euro, en streelt de leest. ‘Een prachtige schoen. Vakwerk. Daar kan ik nog steeds enthousiast over worden.’ Dat noem je passie voor schoenen.